Többletbevételt akartak Karácsonyék a parkolásból, de nagyon mellényúltak
2022. november 16. 17:00
Kora ősszel emelte meg a budapesti parkolási árakat a fővárosi vezetés, egy rövid számolással azonban kiderül, ha csak három napot jár be az ember dolgozni, már akkor megéri mélygarázsba venni egy helyet.
2022. november 16. 17:00
p
79
4
80
Mentés
Az elmúlt évek legnagyobb drágulása történt szeptember legelején a fővárosban:
Karácsony Gergelyék azon felül, hogy megemelték az árakat, még a díjköteles időkbe is belenyúltak.
Az alapkoncepció még nem is lett volna rossz, ugyanis az eredeti kommüniké szerint a cél az volt, hogy egységesebbé tegyék az amúgy rendkívül széttöredezett parkolási zónákat. Azonban a kivitelezés már nem sikerült ennyire jóra. A Fővárosi Közgyűlés június 29-i ülésén döntött arról, hogy a 27-féle parkolási zóna helyett négy zónatípusból álló egységes parkolási rendszert vezet be. Itt meg is kellett volna állni, de nem tették, mert alaposan megemelték a parkolási díjakat.
A legdrágább „A” zónában, mely Újlipótvárostól indul és a teljes belváros érintésével a IX. kerületi Dandár utcáig tart, beleértve Buda belső részét és még a pesti Lőportárdűlőt is, egy óra utcán várakozásért 600 forintot kell fizetni. A fizetős időszak ráadásul reggel nyolc és este tíz (!) között tart. Az sem jár jól, aki bliccelni próbál, mert a büntetési tételeket is alaposan megemelték.
Akkor hol parkoljak?
Ha valaki úgy határoz, hogy nem akarja teljesen őrizetlenül az utcán hagyni az autóját, választhat a környező garázsok közül. A Budapesten hétköznap, napközben parkolók nagy része az agglomerációból jár be dolgozni és érthetően nincsen várakozási engedélye. Ha nincs szerencséje és munkahelyén nem tud parkolni, akkor
választhatja alternatív megoldásként a mélygarázsokat, melyből meglepően sok van városszerte.
Az egyik legsikeresebb, parkolással foglalkozó hazai startup, a ParkL térképén látható, mennyi mélygarázs várja az autósokat, áraik jellemzően olcsóbbak, mint az utcai várakozásé, ráadásul itt egy fedett, relatív biztonságosabb helyen tud a gépjármű várakozni.
Olcsóbb a bérlet, de melyik?
Ha valaki olyan szerencsés, hogy a munkahelye közelében van egy pláza, akkor még olcsóbban kijöhet a parkolási mizériából. A legtöbb bevásárlóközpontnál van lehetőség havi parkolóbérlet vásárlására, melyeknek összege jellemzően havi szinten bruttó húszezer forint körül mozog.
Vegyük az egyszerűség kedvéért a Nyugati tér környékén dolgozó munkavállalót, akinek muszáj autóval járnia munkahelyére:
A közelében van Budapest legnagyobb és legnépszerűbb plázája, a Westend. A Nyugati az „A” zóna közepén áll, azaz óránként 600 forintot kell letenni az utcán történő parkolásért. Ha fiktív történetünk alanya reggel kilenctől ötig dolgozik, mint a legtöbb fővárosi, akkor napi 4800 forintjába kerül az utcán parkolás.
Ezzel szemben a Westend mélygarázsában 500 forint óránként a fizetendő, de vannak szabadtéri parkolóik is napi 1000-1500 forintért,
ami jókora különbség az utcán történő napi 4800-hoz képest.
Fogynak a helyek
A havibérletek tekintetében a Westend meglehetősen drága, ugyanis 46000 forintot kérnek, ám akkor a parkolót 0-24 bármikor használhatjuk. Ha erre nincs igény, akkor napi 12 óra parkolásra jogosító már csak 37500 forint, míg a szabadtéri parkolójukba a havibérlet csak 16 ezer forint. Jellemzően azonban a plázáknál várólista van a megugrott igények miatt, így könnyen lehet, hogy egy pár hetet várni kell, míg felszabadul egy bérlet.
A munkahelyek többségénél már bevett szokás a home office, ha azzal számolunk, hogy három napot kell hetente bejárnia, az havi 12 munkába járást jelent, azaz a Nyugati tér környékét tekintve
utcán parkolva havi 57600 forint,
full extrás mélygarázs havibérlet 46 000,
ha elég csak a napi 12 órára jogosító, akkor havi 37500 forint.
A közterületi parkolás érthetően az emelés miatt nem éri meg, erre az autósok is rájöttek, így az összeg, ami eddig a főváros kasszájába került, magáncégekhez kerül.
Öt év után visszatért saját generációjának egyik legsikeresebb rockzenekara: a Thirty Seconds to Mars nagyszabású koncertturnéját a frontember Jared Leto a New York-i Empire State Buildingre felmászva jelentette be. Az együttes május 16-án az eddigi leggrandiózusabb műsorával érkezik a budapesti MVM Dome-ba.
Ráadásul közösségi költségvetésből finanszírozzák, holott szükségességéről minimum 15 éve szakmai konszenzus van, megvalósítása tehát a főváros alapfeladata, amit a közgyűlés írt elő neki.
Egyik gyerekünk az A, a másik pedig a B övezetben van, ahol este 10-ig, illetve 8-ig kell fizetni a parkolásért. A parkolási díj miatt eddig is ritkán mentünk hozzájuk kocsival, a csak akkor, ha nagyobb dolgot kellett vinni hozzájuk, akkor is inkább 6 óra után.
Szeptember óta pedig azt csináljuk, hogy mindig ketten megyünk, egyikünk a kocsiban marad, így nem kell ezt az őrült magas díjat fizetnünk.
Kérdezem én, hogy mennyi többletkiadással jár a parkoló őrök hosszabb ideig való alkalmazása? Mert bizony "elég szorgalmasan" járnak ezekben az övezetekben 6 óra után a balekokra vadászni. Ezt látjuk!