Kemény statisztika, erős figyelmeztetés: a motorosok halálozási kockázata 18-szor nagyobb, mint a személygépkocsi-vezetőké

2023. augusztus 03. 15:54

A motorkerékpáros balesetek jellemző okai a sebesség nem megfelelő alkalmazása, az irányváltoztatás, a haladás és kanyarodás szabályainak meg nem tartása, valamint a szabálytalan előzés volt.

2023. augusztus 03. 15:54
Almási B. Csaba
Almási B. Csaba

Június 23-án 15 óra 50 perc körül egy motoros egy tűzcsapnak ütközött Budapest VIII. kerületében, a Kerepesi úton. A motort vezető nő olyan súlyos sérüléseket szenvedett, hogy a helyszínen életét vesztette. A baleset körülményeit a rendőrség vizsgálja.​ Motoros és gépkocsi ütközött össze június 26-án 18 óra 41 perckor a 3102-es számú út 3-as kilométerszelvényében. A motort vezető 35 éves férfi a helyszínen belehalt sérüléseibe. A Gödöllői Rendőrkapitányság Közlekedésrendészeti Osztálya megkezdte a baleset helyszínelését és a körülmények vizsgálatát.

Ilyen és ehhez hasonló hírek rendszeresek a police.hu oldalán, sajnos nem telik el úgy hét, hogy ne történne súlyos, gyakran halálos áldozattal járó motoros, robogós baleset. A KSH még csupán március végéig tartó időszakot dolgozta fel, eszerint az év első negyedében 77 olyan személysérüléses közúti közlekedési baleset történt, amelyeknek motorosok, segédmotoros kerékpárral közlekedők voltak az okai. Ez az összes személyszállító jármű által okozott mintegy 2300 balesethez képest nem tűnik soknak, ám a téli időszakban, a tavasz kezdetén még csak a legelszántabbak veszik elő a kétkerekűjüket. 

Mostanra, a nyár közepére ez az arány biztosan jelentősen nőtt a motorosok „javára”, erre az elmúlt évek számaiból lehet következtetni. 

Tavaly, a nyári hónapokban 3769, személyszállító járműhöz köthető baleset történt, ennek azonban már jóval több mint 10 százalékát okozták motorosok, segédmotorosok.

A kétkerekűek számára valóban aktív időszakban – áprilistól októberig – a hozzájuk köthető balesetek 5-10 százaléka a személygépkocsikat vezetőkhöz képest, de ha azt vesszük, hogy az utakon viszont ez az arány legfeljebb 1-2 százalék, akkor megállapíthatjuk, jóval nagyobb az esélye annak, hogy egy motort vezető manőverének következtében történik a tragédia, mint egy autósofőr hibájából. Ennek persze egyértelműen az az oka, hogy egy motoron ülő sokkal kiszolgáltatottabb, sokkal nagyobb veszélynek van kitéve, mint egy négykerekű kasztnijának védelmét élvező sofőr, hiszen az előbbieket nem óvják a gépkocsikban jellemző passzív biztonsági megoldások, így közlekedési baleset esetén testük közvetlen fizikai behatásnak van kitéve. Az elfogadott uniós álláspont szerint egy motorkerékpáros, illetve segédmotoros kerékpáros halálozási kockázata átlagosan 18-szor(!) nagyobb, mint egy személygépkocsi-vezetőé. A másik fontos ok, hogy a legtöbb motoros csak a tavasz eljövetelével veszi elő a járművét, de a téli időszakban berozsdásodik a vezetői tudása. 

A motorkerékpáros balesetek jellemző okai a sebesség nem megfelelő alkalmazása, az irányváltoztatás, a haladás és kanyarodás szabályainak meg nem tartása, valamint a szabálytalan előzés volt.

Minden szezon kezdetén tele vannak a híradások azzal, hogy a rendőrök, közlekedésbiztonsági, vezetéstechnikai szakemberek elmondják, mit tanácsolnak azoknak, akik akkor gurítják ki a kétkerejűjüket a garázsukból. Ám a tapasztalat szerint ebből alig fogadnak meg valamit, nem gyakorolnak előtte biztonságos terepen, nem készítik fel műszakilag a járművüket. S fontos lenne olyan szabályokat is betartani, amelyekre kevesen gondolnak. Például a motorosoknak fekete vagy sötét ruha helyett színeset kellene felvenniük, ezt ugyanis a többi közlekedő jobban észreveszi. De növelné a biztonságukat az is, ha minél rövidebb ideig haladnának az autók tükreinek holtterében. Bár innen kezdhető meg leggyorsabban az előzés, ám amennyiben az autósok nem vagy rosszul látják a motorosokat, könnyen ráhúzhatják a kormányt vagy nagyot fékezhetnek, ennek következtében a közvetlenül mögötte haladó motorosok súlyos balesetet szenvedhetnek.

Nyitókép: Ütközésben összetört motorkerékpár Budapest XI. kerületében, a Budaörsi úton 2023. július 27-én. Egy személyautó ütközött a motorossal, a motoros a helyszínen életét vesztette.
MTI/Mihádák Zoltán 

 

 

Összesen 24 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Kozmosz
2023. augusztus 17. 02:26
Akitlosz: A fél világot is, ha egészen közelről nézed. A vezetőülésből erre nincs esély.
Kozmosz
2023. augusztus 17. 02:20
Amióta motorkerékpárt használnak, azóta ez így van. Felfedezték a csőben a lyukat.
survivor
2023. augusztus 08. 04:33
Akitlosz De a Hummer drága... Régi PSZH! FUG !
survivor
2023. augusztus 08. 04:30
DEJÓ HA EGY MOTOR 120-szal megy....halott ember. 150 nél duplán az....
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!